Atsakymai į 4 svarbius klausimus, susijusius su nepriklausomo elektros tiekėjo pasirinkimu
Elektros energijos rinkos liberalizavimo antrasis etapas eina į pabaigą – visi, per metus sunaudojantys ne mažiau nei 1000 kWh elektros, turi pasirinkti nepriklausomą tiekėją iki birželio 18 d. Vis dėlto apie pusė turinčių pasirinkti tiekėją to dar nepadarė, mat klausimų kyla labai daug. Atsakome kelis jų ir tikimės, kad tai palengvins sprendimo priėmimą.
Kas bus, jei iki numatytos datos tiekėjo nepasirinksite?
Iki numatytos datos nepasirinkus el. energijos tiekėjo, elektra bus tiekiama garantinio tiekimo, kas reiškia, kad už ją mokėsite elektros energijos biržos kainą su 25 proc. antkainiu. Daugiau informacijos apie garantinį tiekimą ir kainas galite rasti paspaudę čia.
Kodėl visuomeninis tiekėjas, iš kurio elektrą perkame dabar, elektrą tiekia beveik dvigubai pigiau nei ją parduoda nepriklausomi tiekėjai?
Visuomeninis tiekėjas kainą skaičiuoja visiškai kitaip nei nepriklausomi: kaina prieš pusę metų buvo numatyta pagal istorinius dvylikos mėnesių duomenis. Tai reiškia, kad dabartinė kaina visiškai neatitinka realios elektros biržoje egzistuojančios kainos: visuomeninis tiekėjas parduoda gerokai pigiau nei perka, o susidariusį skirtumą dengs per papildomus mokesčius, t. y. už elektrą vis tiek susimokės visi šalies gyventojai. Tuo tarpu nepriklausomi tiekėjai kainą nustato pagal realią elektros biržoje egzistuojančią elektros kainą, o šiuo metu ji yra stipriai išaugusi.
Kodėl vis tiek net ir šiame kontekste verta rinktis nepriklausomą tiekėją, jei net garantinis tiekimas gautųsi pigiau nei elektros pirkimas iš nepriklausomo tiekėjo?
Visų pirma, garantinis tiekimas nebūtų pigiau, nes minėtas 25 proc. antkainis būtų taikomas ne esamai visuomeninio tiekėjo kainai, o elektros kainai biržoje, kuri šiuo metu yra gerokai didesnė nei kaina, už kurią visuomeninis tiekėjas parduoda elektrą vartotojams.
Antra, garantinis tiekimas yra vykdomas ESO (elektros skirstymo operatoriaus) ir ši paslauga yra teikiama ne ilgiau nei 6 mėnesius. Garantinis tiekimas lyg „draudimas“, kuris apsaugo vartotoją, kad šis neliktų be elektros energijos, tačiau kartu neatleidžia jo nuo pareigos pasirinkti kitą elektros tiekėją. Jei per 6 mėnesius vartotojas nepasirenka naujo elektros tiekėjo, garantinio tiekimo paslaugą teikiantis ESO įgyja teisę nutraukti elektros energijos tiekimą. Apie elektros energijos tiekimo nutraukimą garantinis elektros energijos tiekėjas įspėja vartotojus ne vėliau kaip prieš 3 savaites iki nutraukimo dienos.
Ar šiandien verta ilgam laikotarpiui fiksuoti elektros energijos kainą?
Elektros kaina šiuo metu yra rekordiškai išaugusi, tad ekspertai teigia, kad fiksuoti kainos ilgesniam nei pusmečio ar metų periodui tikrai neverta. Tai būtų tas pats, kas užsifiksuoti dabartinę kuro kainą – juk to daryti nenorėtų nei vienas. Kodėl? Anksčiau ar vėliau elektros kaina normalizuosis, o užsifiksavę ją dvejiems, trejiems ar net šešeriems metams ir toliau mokėsite šiuo metu egizstuojančią rekordinę kainą.
Tad renkantis tiekėją itin svarbu atkreipti dėmesį į kainos fiksavimo aspektą: dalis tiekėjų siūlo ją fiksuoti labai ilgam laikotarpiui ir mainais už tai siūlo įvairias nuolaidas elektros kainai. Vis dėlto būtina įsigilinti į tokios sutarties nutraukimo sąlygas – ar panorę, elektros kainai pradėjus kristi, galėsite nutraukti sudarytą sutartį be jokių papildomų finansinių baudų. Nors baudos nėra leidžiamos LR įstatymų, dalis tiekėjų už sutarties nutraukimą reikalauja grąžinti suteiktas nuolaidas, kas gali sudaryti tikrai nemažą sumą.