Kaip technologijos ugdo finansinį raštingumą?
Skirtingų tyrimų rezultatai rodo, kad vykstanti technologijų revoliucija keičia mūsų įpročius dėl atsiskaitymo, elgesio su pinigais ir tai paliečia ne tik mus, bet ir vaikus ar jaunimą, todėl keičiasi ir vaikų, jaunimo finansinio raštingumo ugdymas.
Būtina mokyti, kad pinigų vertė ir realybėje, ir išmaniajame įrenginyje vienoda
Augant mobiliųjų mokėjimo programėlių populiarumui, pastebėta, kad jauni žmonės dažniau pasiduoda impulsiniam pirkimui. Pavyzdžiui, tyrimai parodė, kad mobiliųjų mokėjimų naudotojai dažniau turi problemų su kreditinėmis kortelėmis ir skolomis.
„Tai rodo, kad naujos technologijos gali skatinti neatsakingą finansinį elgesį, jei trūksta tinkamo finansinio išsilavinimo. Dėl to turime užtikrinti, kad ugdydami jauniausių mūsų visuomenės narių finansinį išprusimą nepamiršime pridėti ir naujausios informacijos, kuri galbūt praeityje nebuvo tokia aktuali. Juk vaikai ir paaugliai dažnai nesupranta, kokios yra rizikos naudojant tokias priemones, kaip kreditinės kortelės ar mikro paskolos, todėl tėvai ir mokytojai turi ypatingą dėmesį skirti jų mokymui apie skaitmeninių finansų valdymo rizikas. Internete dažnai viskas atrodo netikra, lyg ne realybėje vyksta, todėl jaunas žmogus gali tikrai neapdairiai elgtis su pinigais ar išsiugdyti prastus įpročius, jei apie tai nėra tinkamai informuotas“, – komentuoja platformos „Viena sąskaita“ generalinė direktorė Aušra Čiuplienė.
Pasak jos, nors to, ką turime išmokyti savo vaikus apie finansus, turinys kinta kartu su besikeičiančiu pasauliu, pačios formos turėtų išlikti panašios: „Vaikai mokosi stebėdami savo tėvus. Tyrimas, atliktas „National Endowment for Financial Education“ (NEFE), parodė, kad vaikai, kurie stebi, kaip tėvai elgiasi su pinigais, dažniau ugdosi tvirtus finansinius įgūdžius. Tai reiškia, kad tėvai turi būti pavyzdys, demonstruodami atsakingą taupymo, išlaidų ir investavimo elgseną. Taip pat ne vienas tyrimas atskleidžia, kad finansinės diskusijos tarp tėvų ir vaikų yra svarbios formuojant jų supratimą apie pinigus. Diskusijos apie kišenpinigius, biudžetą, taupymą ir išlaidas padeda vaikams geriau suprasti finansinius sprendimus ir elgtis atsakingiau“.
Įtraukite vaikus į biudžeto planavimą naudojant technologinius sprendimus
A.Čiuplienė siūlo nepamiršti ir technologijų kuriamos naudos: „Tas pačias technologijas galime pasitelkti finansiniam raštingumui ugdyti: juk gali matyti, kiek išleidi, kiek sutaupai, nusistatyti taupymo tikslus yra labai paprasta, tam yra ir programėlės, ir skirtingos platformos. Labai rekomenduoju tėvams mokyti vaikus su jomis elgtis, nes nors ir patiriame iššūkių dėl naujų technologijų, kartu jos sukuria sąlygas turbūt lengviau nei bet kada anksčiau stebėti savo pinigus“.
Tyrimai parodė, kad daugelis paauglių jau naudoja mobiliąsias programas, skirtas pinigų valdymui, ir ši praktika padeda jiems mokytis taupyti bei planuoti išlaidas: „Jei vaikas yra išmokytas naudotis biudžeto planavimo įrankiais, jis gali realiu laiku sekti, kur, kam ir kiek išleidžia, matyti, kiek sutaupo. Pavyzdžiui, mūsų sukurtame biudžeto įrankyje, galima pridėti ne vieno, bet kelių bankų ir kortelių duomenis bei matyti bendrą biudžetą, kategorizuoti išlaidas, nusistatyti bendrus šeimos taupymo tikslus, sekti, kaip sekasi jų siekti.
Kai vaikas dalyvauja bendrame šeimos biudžeto planavime, jis lengviau supranta, kas kiekvieną mėnesį yra būtinosios, pasikartojančios išlaidos už, pavyzdžiui, komunalines paslaugas, mato, kokie mokesčiai yra mokami, kokią dalį visų šeimos pajamų jie sudaro. Juk jei vaikas supras ir matys, kad už elektrą tenka kas mėnesį sumokėti nemažai, ir ją taupyti atžalą paskatinti bus lengviau. Kas kartą kartu prisėdant prie biudžeto planavimo platformos, vaikui galima žaismingai paaiškinti, kas ką reiškia, analizuoti, kiek galima skirti pramogoms, kiek – taupymui, matant būtinąsias visos šeimos išlaidas“, – sako platformos „Viena sąskaita“ vadovė.
Pasak jos, jeigu anksčiau apie finansus su vaikais kalbėjome ir aiškinome skaičiuodami grynus pinigus, dabar daugeliu atvejų tai tenka daryti analizuojant duomenis, esančius internetiniuose įrankiuose, o tai visą edukacijos procesą tikrai palengvina.