Kliento ABC: ką žinoti, kad galiotų prekių grąžinimas ar garantija?
Ieškodami naujo daikto, vargu ar visada susimąstome, o kas bus, jei prekę norėsiu grąžinti arba paslauga nebus suteikta? O ką daryti, kai prekę tenka grąžinti, o pardavėjas nevykdo įsipareigojimų. Keli patarimai, kaip tokiose situacijose išvengti nepatogumų.
Kvitus už prekes ir paslaugas saugoti reikia 2 metus
Norint išvengti nemalonių situacijų prireikus grąžinti prekę arba įrodyti, kad įsigijote paslaugą, svarbiausia turėti pirkimą įrodančius dokumentus. Turint šiuos dokumentus, galima kreiptis į vartotojų teises ir reikalauti įgyvendinti teisingumą. Jei dokumentai nebuvo saugomi, pagrindo kreipimuisi tiesiog nėra. Tas pats galioja ir visose kitose situacijose, pavyzdžiui, įsigijus nekokybišką prekę.
Europos vartotojų centro išaiškinime rašoma, kad įsigijus nekokybišką prekę dėl jos skųstis leidžiama net 2 metus, o įsigijus kokybišką, ją grąžinti galima per 14 dienų. Norėdamas pakeisti arba grąžinti prekę, pirkėjas pardavėjui turi pateikti rašytinį prašymą, jame nurodydamas priežastį (prekės trūkumą) ir pridėti kasos aparato kvitą, pirkimo-pardavimo kvitą arba kitą prekės pirkimą-pardavimą įrodantį dokumentą. Tai reiškia, kad kvitus už prekes saugoti reikia net 2 metus, norint būti ramiems, kad esant reikalui, prekę bus galima grąžinti.
„Nors ir suprantame, kad saugoti kvitus reikia porą metų, tai daro retas. Priežastis – paprasta: kur kaupti didelį kiekį kvitų ir kaip užtikrinti, kad jie nenubluks? Juk pirkimo kvitai praranda ant jų esančią spaudą net palikti tamsoje. Vis dėlto sprendimų yra: pavyzdžiui, specialiai tam sukurtos dokumentų saugyklos internete, kur galima saugoti visus dokumentus, kvitų nuotraukas, juos tvarkingai kategorizuoti, priskirti jiems galiojimo datą, po kurio jie perkeliami į archyvą, o esant reikalui – lengvai rasti. Šiandien vis daugiau žmonių naudojasi tokiomis paslaugomis, tai pastebime ir mes. Savo dokumentų saugyklos paslaugą pristatėme vos šį pavasarį, o jau pastebime klientų augimą, kurie ėmėsi archyvuoti sutartis, kvitus ir kt. dokumentus mūsų platformoje“, – komentuoja Aušra Čiuplienė, „Viena sąskaita“ generalinė direktorė.
Įsigyjant automobilį išsaugoti reikia daugiau nei tik pirkimo-pardavimo dokumentus
Europos vartotojų centro informacijoje aptariama ir tai, kokius dokumentus būtina išsaugoti perkant ne naują, o naudotą automobilį: „Renkantis automobilį pagal skelbimą atitinkamame automobilių skelbimo portale, siūlytina išsisaugoti automobilio pardavimo skelbimą (ne tik svetainės nuorodą, bet ir vaizdo kopiją „Prints Screen“), kuriame yra išsamus automobilio aprašymas su stambių defektų (jei tokių yra) nurodymu. Jei skelbime aiškiai nebuvo nurodyti svarbūs automobilio defektai, galėsite įrodinėti, kad su pardavėju buvote sutarę dėl techniškai tvarkingo automobilio pirkimo-pardavimo. Taip pat išsaugokite susirašinėjimą su pardavėju, nes tai gali būti įrodymas, kokios būklės automobilį buvo tartasi pirkti. Nepamirškite išsaugoti savo automobilio pirkimo-pardavimo sutarties egzemplioriaus, pinigų priėmimo-perdavimo kvitą ar bet kokį kitą dokumentą, patvirtinantį, kad pardavėjas gavo pinigus už parduodamą automobilį, jeigu atsiskaitymas vyko grynaisiais“.
Tokius įrodymus apie pardavimo metu buvusius defektus saugoti būtina, nes remiantis Europos Parlamento ir Tarybos direktyvomis, pardavėjas yra atsakingas vartotojui už bet kokį neatitikimą, išaiškėjusį per šešis mėnesius nuo prekės pateikimo. Tai reiškia, kad jei pardavėjas nuslėpė defektus ir pirkėjas juos pastebėjo per pusę metų, pirkėjas turi teisę kreiptis dėl nesąžiningo pardavėjo elgesio, o tam yra būtina turėti įrodymus, jog automobilio skelbime tam tikras defektas nurodytas nebuvo.
Pasak A. Čiuplienės, rasti, kaip tinkamai archyvuoti, pavyzdžiui, susirašinėjimus ar ekrano nuotraukas, jei tai nėra daroma specialiai tam skirtoje platformoje, yra sunkiai įgyvendinama užduotis: „Jei nesinaudojama specialiai internete tam sukurta dokumentų saugojimo platforma, iššūkių tikrai atsiranda: juk susirašinėjimo ar ekrano nuotraukos nespausdinsite ir nedėsite į segtuvą, o jei tai darysite, turėsite atskirą spintą panašiems įrodymams kaupti. Net ir renkantis savarankiškai tokius dokumentus kaupti kompiuteryje, tvarką pačiam ten įsivesti yra sunku, o atsiradus reikiamybei dokumentus ir įrodymus susirasti, ne vienas puola į stresinę situaciją, nes rasti būna tiesiog neįmanoma“.
Ekspertės nuomone, specialiai dokumentams saugoti sukurti įrankiai tokie, koks yra platformoje „Viena sąskaita“, išsprendžia ne vieną iššūkį ir leidžia užtikrinti savo teisių įgyvendinimą susidūrus su nesąžiningais pardavėjais ar nekokybiškomis prekėmis: „Dokumentus platformoje talpinti lengva, galima juos tvarkingai rūšiuoti pagal skirtingas kategorijas. Be to, egzistuoja funkcija kiekvienam dokumentui pagal poreikį sukurti taisyklę. Tai reiškia, kad galima pasirinkti, ar dokumentas turi būti saugomas neribotą laiką, ar reikia priskirti datą, iki kurios jis reikalingas, o vėliau gali būti ištrinamas.
Taip pat įmanoma nustatyti, jog tam tikru metu klientas būtų informuojamas apie, tarkime, konkrečiame dokumente nurodomą garantijos pabaigą. Tokiu atveju, kartą dokumentą pasidėjus į mūsų saugyklą ir pasirinkus norimą taisyklę, apie jį sukti galvos nereikia: atėjus jūsų nustatytam laikui apie, pavyzdžiui, tai, kad baigiasi jūsų įsigytas automobilio draudimas, siunčiamas pranešimas el. paštu“.
Saugyklos paslauga „Viena sąskaita“ paskyroje pasiekiama visiems klientams visiškai nemokamai!